PPC: magad uram, ha szolgád nincsen?

Ebben a bejegyzésben arra vállalkoztam, hogy kiderítem, miért is kerül egy PPC-ügynökség szolgáltatása annyiba, amennyibe. Egy dologban biztos vagyok, nem sikerült körbejárni a PPC-árazását teljeskörűen, sőt… A kérdésre, hogy milyen csillagok együttállásakor fogjál bele önállóan, egy nem tipikus – így bizonyára vitatható – választ is adok. Végül pedig néhány kedvemre való ügynökséget sorolok fel, akiket jó szívvel ajánlok neked.

PPC, azaz pay-per-click alapú online marketingen a Google Ads (leánykori nevén AdWords), elsősorban a Google Search, azaz a kereső rendszereit érti a közvélekedés. Holott az elérhető rendszerek/csatornák száma ennél jócskán nagyobb. Elég csupán a Google Ads Display hálózatára (Google Display Network), amely – a Google szerint – az internet felhasználók több mint 90%-at képes elérni, és egy 2016-os adat szerint több mint 2 millió weboldal kapcsolódik hozzá. A másik meghatározó PPC-csatorna a Facebook, Instagram, és Messenger – melyeknek – ha hiszünk az erről szóló statisztikáknak – jelenleg jóval több mint 5 millió magyar felhasználója van. De említhetném a Linkedin-t, a Waze-t, mint a kevéssé kiaknázott felületeket, és még sorolhatnám a magyarok által jóval kevésbé használt social media felületeket. Csatornákból tehát nincs hiány, ahogy marketing-zajból sem.

Már rég nem az a kérdés, hogy tudunk-e hirdetéseket indítani a fenti rendszereken, hanem az, hogy képesek vagyunk-e mindezt hatékonyan csinálni?

A két, leginkább használt PPC hirdetési óriás rendszerei évről évre, vagy inkább hónapról hónapra változnak – jobbára fejlődnek – így rendkívül fontos, hogy naprakész tudással rendelkezzünk a lehetőségeinkről és a korlátainkról.

A tudás ára, avagy miért fizetsz (annyit)?

Az EXARO-nál havonta több tucat munkaórát szánunk arra, hogy képben legyünk a PPC változásaival. Úgy tehetünk ugyanis versenyelőnyre szert ügyfeleink érdekében, ha jobban ismerjük a hirdetési rendszerek működését, mint a konkurencia. (Így aztán persze sokkal kevesebb időnk jut saját marketingre, nagyot ígérő felszínes előadásokra és olcsónak tűnő ügyfélszerző tréningekre.) A naprakész tudás ára, a naponta gyarapodó online, bárki számára elérhető, jobbára angol nyelvű szakirodalom ismerete, és a folyamatos – elemző – gyakorlat.

Ebben a műfajban nincsenek hosszútávon azonos (azaz ügyfél elvárás szerint folyamatosan növekedő) eredményeket kínáló megoldások. Ami tegnap még jól működött, holnap már egyáltalán nem biztos, hogy ugyanazt az eredményt hozza. Persze az alapok egy része évek óta változatlan. Ezen szakmai minimum ismerete azonban ma már (igazából évek óta) elégtelen. Ha magad is nekiláttál már egy-egy kampány felépítésének, és beletört a bicskád, jobbára ez az oka. Nem te vagy a hibás, hogy ha a választott alapszakmád (kereskedelem, szolgáltatás stb.) mellett a PPC-tudásod pallérozására már nem jut elég idő.

Azok a gyorstalpaló képzések, melyek azt ígérik, hogy magad is képes leszel néhány óra elmélet után ringbe szállni a „PPC profikkal” szemben, elfelejtik említeni, hogy ennek KO is lehet a vége.

Szépen kiéneklik a pénzt a zsebedből, különböző tartalompanel fordulatokkal, melyek a félelmeidre és a vágyaidra bazíroznak. A PPC mára egy szakmává vált, melynek jelentős része (ha nem az egésze) tudásalapú. Ezt a folyamatosan növekedő komplex tudást vásárolod meg, ha PPC-kampány kezeléssel bízol meg egy szakértő céget. (És bármilyen szomorú, ez a tudás gyorsan avul, és soha senki nincs teljesen a részletek birtokában.)

E tudást csak részben igazolja a Google Partner Badge, azaz a Google Partner jelvény. Ha ilyen jelvénnyel rendelkező céggel működsz együtt, ez némileg biztonságot nyújt számodra. Ezek a vállalkozások pénzt és időt nem kímélve törekednek arra, hogy munkatársaik elméleti ismeretei mindig naprakészek legyenek, ami a gyakorlathoz – lássuk be – elengedhetetlen. De a gyakorlati tudást egy jelvény sem pótolja. Aktív PPC-s évek, hónapok, napok és órák állnak valamennyi számottevő PPC-s cég mögött. És ennek az árát bizony meg is fogják kérni.

Google Ads (AW)

Az EXARO is rendelkezik Google Partner jelvénnyel. De a legbüszkébbek arra vagyunk, hogy több mint 10 éve kezdtünk el PPC-vel foglalkozni. S bár az akkor alkalmazott egyedi tudás mára jócskán elavult, a napi gyakorlatunk miatt ez ma is naprakész, és egyre komplexebb megoldásokra ad lehetőséget nekünk. A saját érdekünkben igyekszünk egy orrhosszal a konkurencia előtt járni.

Facebook Ads Manager (FB)

A Facebook hirdetésekkel később kezdtünk el foglalkozni. Nagyjából 7-8 éve még privát fiókokból startoltak a el kampányaink (vagyis inkább csak a hirdetések). Megéltük, ahogy a Facebook a hirdetési rendszereivel kísérletezik, és bár rengetegszer vertük a fejünket a falba, a lassúság, a pontatlanság és kiszámíthatatlanság miatt, talán megérte. Ma már egy sokkal kifinomultabb hirdetési platform a Google Ads Manager, mint a kezdetekkor biztosított, jobbára az AdWords-öt másoló rendszerek.

Google Analytics (GA)

Valamire való PPC-s nem létezik egy „független” statisztikai rendszer nélkül. Mivel számos csatornán hirdetünk, azok összevetésére egy egységes rendszer kell, ez számunkra a GA. Hiába nyújt az AW és a FB saját statisztikát, ezek mérési módszerei különbözőek (és nem feltétlenül hisszük el, amit ott látunk). Így, ha több csatornán is hirdetünk, kell egy egységesnek tekinthető rendszer, hogy az eredményességet összevessük, a saját statisztikákat igazoljuk, vagy cáfoljuk.

Alap, hogy erről legalább havi rendszerességgel az ügyfelek vizuális tájékoztatást kapnak a Google DataStudio segítségével. Nem telhet el úgy egy-egy kampányidőszak, hogy a végén ne lássuk pontosan legalább az alábbi számokat: „Mennyit költöttünk?” „Mely csatornákon?” „Milyen eredménnyel?” Csak így lehet tevékenységünk transzparens, még akkor is, ha a munkánk java egy feketedobozban zajlik, hiszen a megszerzett tudásra mindannyian a legféltettebben őrzött kincsként vigyázunk. Ez a PPC-cégek legnagyobb, sokszor az egyetlen tőkéje. (Nem mellékesen ez is oka, hogy ezt a tudást soha sehol semmi pénzért nem fogod összeszedve megkapni. Különösen nem magyarul.)

PPC házilag: a leves és a hús

A végére hagytam azt a kérdést, mellyel a legtöbben megtaláltok. Mi van akkor, ha nem tudok megfizetni egy PPC-s szakembert, vagy gárdát, mert összesen annyi pénzem van (vagy annyi sincs) hirdetésre, amennyibe a munkadíjuk kerül? Most – 2019 májusában – egy valamirevaló PPC-ügynökség legalább 50 eFt-ról indítja a munkadíját.

Természetesen találhatsz a piacon ennél olcsóbb ajánlatokat. De érdemes velük csínján bánni, hiszen mindenki keresni akar az üzleten (rajtad): vajon mennyi időt tud belefektetni ez az „olcsóbb” szakember ugyanabban a kampányba? (Szándékosan nem írok kóklert, mert mindenki kezdi valahol, fejlődni ebben az iparágban csak sok-sok gyakorlás útján lehet. Ez az újonc ppc-s a pénzeden kívül, lehetőséget is kap tőled arra, hogy jobb legyen, és végül megkérhesse a saját árát. Részedről persze ebben van némi rizikó.)

Más kérdés, hogy mit kapsz ezért a minimum 50 ezerért a többiektől? Van, ahol ez egy kampány díja, és van ahol egy komplett fiók kezeléséé. Kampány alatt természetesen nem feltétlenül azt kell érteni, hogy egyetlen Google Ads, vagy Facebook Ads kampány kezelése képezi az egyezség tárgyát, de ez sem lehetetlen. Ismereteim szerint a magyar piacon a KKV-szektort kiszolgáló ügynökségek zöme fiókkezelési (AW-account, FB-account, stb.) díjként határozza meg díjazása alapját, pusztán azért, mert a fenti szektor ezt képes megfizetni, és ez elég pontosan körülírható egy szerződés keretei között.

Tipikusak azok a megállapodások, amelyek a hirdetési fiókban elköltött hirdetési díj alapján határozzák meg a munkadíjat. Például a munkadíj a költés 15%-a, de minimum 50 eFt/hó + Áfa

Jövedelmező igenek

Vissza a kérdésre: mi van, ha ez nem jön ki a büdzsémből? Leegyszerűsítve: ebben az esetben nem te vagy az ügynökségek célcsoportja, és számodra fentebb froclizott elméleti képzések maradnak. Ez azonban így nem igaz. Véleményem szerint két dolgot érdemes fontolóra venned:

–  Érdekel téged a PPC annyira, hogy a munka- és szabadidőd egy bizonyos részét saját magad (elsősorban online) képzésére fordítsd?
–  Van benned legalább annyi analitikus, mint kreatív véna, és egy csipetnyi fejlesztői tudás, ami ehhez a szakmához elengedhetetlen?

Ha mindkét kérdésre igen a válasz, akkor vágj bele, mert valóban sokat spórolhatsz és nyerhetsz, még akkor is, ha ezzel a a core business-re szánt idődből csippentesz le egy darabot. Ha azonban bármelyikre nem, vagy talán a válasz, akkor fontold meg, hogy újratervezed az üzleted kiadási oldalát. Máskülönben jó eséllyel ráfaragsz, ha magad állsz bele ebbe a mutatványba! Különösen, ha a bizniszed sikerét kizárólag online értékesítési csatornákra építetted fel.

Cégek, amelyek – szerintünk – nem fognak csalódást okozni neked

Ma Magyarországon egyáltalán nem megszokott, hogy egy cég a konkurenciáit javasolja. Talán éppen ezért tesszük. Az alábbi felsorolásban olyan vállalkozásokat találsz (ABC rendben), amelyeket nyugodtan merünk neked ajánlani.