PPC: árverés az online térben

PPC: ez a furán hangzó betűszó nemcsak hangzásában hasonlít a PVC-re: mindketten úttörők a maguk műfajában. PVC nélkül talán a kábelek sem tudnának sértetlenül működni, amiken keresztül ez az üzenet eljut hozzád – ahogy PPC nélkül is nehéz kommunikálni a leendő ügyfeleiddel. A pay-per click marketing viszont tűzálló, és a környezetet sem szennyezi. Ez a három betű rakétaszerű lökést ad, hogy a hónap végén vastag pénztárcával és sok megkötött üzlettel dőlhess hátra.

Kattan a kassza

Tönkrement a futócipőd és újat szeretnél venni? Azonnal szükséged lenne egy jó vízvezeték szerelőre?

Ma már egyértelmű, hogy a 20 kilós áruházi katalógus és telefonkönyv helyett a Google-t veszed elő, és keresel.
Ha elképzeljük a Te céged ügyfeleid, ugyanígy tesznek. Igen ám, de hacsak nem egy igen szűk és forradalmi módon megtalált piaci rést töltesz be, más cégek is meg fognak jelenni a találatok között: a vetélytársaid.

Ha igazán sokan vannak, talán a második vagy harmadik oldalra szorul a honlapod – ide tényleg csak a legelszántabb keresők jutnak el. Ebben a versenyben csak az első győz. A győzelemhez a PPC segít, feloldva pay-per-click, azaz a hirdetés, amiért kattintás alapon fizetsz.

Kávé és kulcs

Ott reklámozod magad, ahol tényleg szükség van rá: a PPC műfaj egyik változata (Search) a Google keresőmotor és a cégednek releváns kulcsszavak alapján dolgozik. Ha például egyedi űrruhák gyártásával foglalkozol, és a kliens egy lusta szombat délutánon beüti a Google-be a „szkafander” szót, nem habozik majd arra a linkre kattintani, ami elsőként jelent meg, telefonszámmal, részletes leírással.

A weboldaladra irányuló forgalomért, amit a kattintás generált, kifizeted egy kávé árát (figyelem, itt nem egy újlipóti bisztró gourmet eszpresszója a mérce, mint ennél a hasonlatnál oly’ gyakran, hanem egy adag otthoni kotyogós), és hétfőre már ott is lehet az ajánlatkérés a postaládádban.

Kinek éri meg a PPC?

Jó vállalkozóként természetesen az ügyfél érdekeit vesszük előre: nekik mindenképp tiszta haszon. Az „online hirdetés” első hallásra talán idegesítőnek hangzik – de a PPC pont ezt a faktort hagyja ki a történetből. Egy 2018 decemberében publikált kutatás eredményei szerint

a megkérdezettek 75%-a válaszolta, hogy szívesen kattintanak fizetett hirdetésekre, mert segítenek megtalalálni azt, amit valóban keresnek.
Nem meglepő, hiszen egy hirdetés ennél relevánsabb nem is lehetne: azzal, hogy keresés alapján jelenik meg, gyakorlatilag te leszel a válasz az ügyfeled kérdésére.

Ebből következik, hogy te, mint hirdető is sokat nyersz a történeten. A PPC-nek hála az elsők között leszel azok szeme előtt, akiket – a keresés alapján – tényleg érdekel a terméked/szolgáltatásod. És ami különösen vonzóvá teszi, az az, hogy egy kattintás árát össze sem lehet hasonlítani az üzlet értékével, amit hozhat.

Hogy ez minél többször megvalósuljon, egy jó PPC szolgáltatás részletes kimutatásokat biztosít, hogy megismerhesd a közönségedet, és hogy akkor, úgy és azoknak hirdess, ahogy neked a legelőnyösebb.

Végül pedig a keresőmotor is örül, hiszen a fejlesztőinek az az érdeke, hogy minél relevánsabb találatokat dobjon ki, és egy jól célzott hirdetés pontosan ezt teszi.

Először, másodszor… elkelt?

Persze a történet nem ilyen egyszerű:

ahhoz, hogy valóban első, de legalábbis dobogós lehess a találatok között, kőkeményen licitálnod kell.
Hogy milyen árkategóriában és mennyire gyakran, egyrészt a konkurenciától, másrészt a többi hirdetés elhelyezkedésétől függ.

Kicsit olyan az egész, mint egy valódi árverés. Adott, hogy mennyi pénz van a zsebedben, de ha a racionalitás helyett kapkodsz, pillanatok alatt úgy repül ki az egész, ahogy egyáltalán nem tervezted… A PPC tehát költséghatékony műfaj – de csak ha ügyesen csinálják.