Online csigák a sikered útjában
„Wow, ez aztán a remek ajánlat!” gondoltam, miután megnéztem egy meg nem nevezett cég landing oldalát, amire egy hirdetésen keresztül kattintottam. Azt kérték, ha többet szeretnék megtudni az ajánlatról iratkozzak fel. Csakhogy azt nem írták, hogy röpke 40 perces tortúra vár rám.. illetve várt volna, ha pár perc parttalan kattintgatás után nem menekülök el az oldalról. Pedig a jó ajánlatkérő felület funkciója nem a vevők elriasztása…
A legjobb alapok
Hogy minden tiszta legyen: gondolatsorom tárgya az a néhány rubrikából álló online űrlap, amelyen keresztül az érdeklődő akár hírlevélre iratkozhat fel, akár ajánlatot kérhet. Célja, hogy néhány alapvető kapcsolatfelvételi adat elkérésével elérhetővé váljon a felhasználó, aki érdeklődik a szolgáltatásunk iránt – és ezzel megnyíljon a kapu a hatékony kommunikáció előtt.
Ideális esetben egy ilyen ajánlatkérő felület nevet, e-mail címet, telefonszámot kér, (B2B esetén hasznos, ha cégnevet is).Ezek után egy pipálható rubrikával kéri a hozzájárulást a marketing jellegű információk küldéséhez, és – nagyon fontos! – az adatvédelmi szabályzattal való egyetértés megerősítését. Nem nagy ügy, ugye? Pedig sokszor a legegyszerűbbnek tűnő dolgokat a legkönnyebb elrontani.
Ne építsünk labirintust!
Egy rossz ajánlatkérő felület általában csak egy, de sokszor több sebből vérzik. Van egyrészt az a változat, amit igazából nem is ismerünk… mert sehol sem találjuk. Igen, a legsúlyosabb hiba nyilván az, ha nincs is ilyen űrlap sem a landing page-en, sem az egész honlapon, vagy egyszerűen csak egy halandó felhasználó számára elérhetetlen „szegletbe” van rejtve. Máris piros pont jár, ha a honlapunk nem ebbe a kategóriába tartozik. Az első bekezdésben felsorolt elemeken kívül (név, telefon, stb.) érdemes maximum néhány plusz kérdést feltenni, amik a reménybeli megrendelés jellegére, a vevő igényeire szorítkoznak (például jelölje be, hogy milyen színű tetőcserepek érdeklik, vagy milyen ünnepségre, mekkora átmérőjű tortát szeretne rendelni).
Kerüljük a további személyes adatok kérését – egyrészt nincs rá szükségünk, másrészt nem szeretnénk ujjat húzni a GDPR-ban elvártakkal. Az e-mail címet se kérjük el háromszor egymás után, és ne legyen kötelező elem a folyó szövegben írt üzenet/indoklás.Alapvetően ne legyen túl hosszú kitölteni az egészet, de ami még fontosabb: kerüljük a technikai buktatókat!
Generációkon átívelő ajánlatkérő felület
Ha a rubrikák nem jól érzékelik a bevitt értékeket, „kidobnak”, az oldal is lefagy, nem jól jelennek meg a karakterek, a legszívósabb érdeklődő is perceken belül feladja, és átmegy a konkurens vállalat honlapjára, ahol lehet, hogy magasabbak az árak, de két pillantás alatt ajánlatot tud kérni. Persze az is lehet, hogy a legjobb szándékkal, kellő szakértelemmel korrekt ajánlatkérő felületet dobsz össze, de az internet kiszámíthatatlan hullámai felborítják, és oda a hatékonyság. Ezért nemcsak az indulásnál érdemes csekkolni és áldást adni: folyamatos ellenőrzést igényel.
Ha a célközönségünkbe elsősorban az Y és Z generáció tagjai tartoznak, akkor fokozottan érvényesek a fentiek.
A legújabb kutatások szerint a Z generációnál nem több, mint összesen 8 másodperced van, mielőtt elveszíted a figyelmüket.Ez persze nem azt jelenti, hogy ha a letisztult, logikusan felépített felületed fél percbe telik kitölteni, akkor halálra van ítélve – de ha ezen a bizonyos 8 másodpercen belül azt látják, hogy nem halad a folyamat, nincs válasz, akkor azonnal másik lehetőséget keresnek. Másik lehetőségnek lenni pedig jó dolog: legyél te az, akinek a honlapjára jólesik menekülni!