Két óriás egy szorítóban 2. rész

Ha legmélyebb álmából ébreszted fel egy vállalat rendszergazdáját, és megkéred, sorolja fel a hét vezér nevét, kétféle válasz születhet. Az egyik: Gmail, Google Drive, Google Docs, Sheets, Slides, Keep, Hangouts. A másik: Outlook, OneDrive, Word, Excel, PowerPoint, One Note, Skype. Nem arra akarok rávilágítani, hogy a rendszergazdák ne lennének jók töriből – sokkal inkább arra, mennyire kétpólusúvá vált a felhőalapú irodai megoldások világa. A két tábor közül pedig nem árt megfontolni, hová parkolsz…

Ahogy előző cikkemben ígértem, a boxmeccsekhez hasonlóan szorítóba fogom a két nehézsúlyú cégóriást – lássuk, kinek repül a fogvédője a mérkőzés végén.

1. Árazás

Bár az első részben már lelőttem a poént, mégis előreveszem, ami mindenkit a legjobban foglalkoztat: melyik csomag mennyire terheli meg a pénztárcánkat? Az Office 365 nagyon változatos árazást kínál. A felhasználói verzió 4,2 euró, a legkisebb business verzió 8,8 euró, a prémium szolgáltatás 10,5 euró, és szolgáltatási skálától, tárhelytől függően az összesen hétféle ársáv plafonja havi 34,4 euró.

A G Suite április 2-ától a következő árakat kínálja: a Basic csomagot havonta 5,2-eurótól érhetjük el, a Business változat havidíja 10,2 euró, a nagyvállalatoknak szánt rendszer pedig havi 23 euró. Ez a kör tehát nagyjából egál – bár nem árt megjegyezni: a tény, hogy a Google nem „szalámizta fel” így a szolgáltatási palettáját, egyszerűen azt jelenti, hogy egy csomagba több szolgáltatás jut.

2. Tárhely

A G Suite esetében a két üzleti rendszer öt felhasználótól korlátlan tárhelyet biztosít. Az Office 365 sem fukarkodik a bájtokkal, azonban limitált: a legkisebb vállalati csomagtól felfelé maximum 1 TB-t (terabájtot) biztosít a felhőben, és 50 gigabájtot az e-maileknek. Nem kevés, de ami végtelen, az végtelen: ezt a kört a G Suite nyerte.

3. E-mail

A profi megjelenéshez elengedhetetlen a saját domain névvel ellátott e-mail cím. Ezt a G Suite és az Office 365 egyaránt biztosítja. Ezen kívül mindkét szolgáltató lehetőséget ad az úgynevezett “alias” e-mail címek létrehozására. Ez annyit jelent, hogy a professzionálisan hangzó ertekesites@barmilyenceg.hu levelei közvetlenül alárendelhetők az értékesítő kolléga, katica@barmilyenceg.hu fiókjának. A 365 csomagjai erősek a az e-mailen belüli szövegformázásban. A webes Outlook kifejezetten letisztult és felhasználóbarát, a más eszközökön használható applikáció viszont akadozó és limitált.

A G Suite kevesebb betűtípust, színt és egyéb csinnadrattát tartalmaz, viszont a korlátlan tárhelynek köszönhetően évekre visszamenőleg is tárolhatjuk a leveleket
(bár, ha ez a lelkünket megnyugtatja, saját memóriánkra is letölthetjük őket). Három lehetőség közül választhatjuk ki a nekünk leginkább kézre álló felületet, ami gépen, mobilon és tableten is gyors, átlátható. Az ehhez hozzáadódó rengeteg hasznos plugin miatt, amivel még megkönnyíthetjük a levelezésünket, ezt a kört is a G Suite-hez húznám be.

4. Videóhívás

Az Office csomagban foglalt, üzleti használatra optimalizált Skype for Business akár 250 fő virtuális meetingjének is helyet tud adni. A Hangouts „megtizedeli” a csapatot: 25 fő vehet részt egyszerre egy csevegésben.

A Skype for Business, és a szintén 365 csapattag Teams rugalmas felületű, és több mindenre ad lehetőséget – viszont előbbi új kezelőfelületét rengetegen utálják. A Hangouts hívások sokak szerint jobb minőségűek, és stabilan működnek mobilon is. A nagyobb limit és a remek kezelhetőség miatt tehát itt az Office 365-re szavaznánk, de a verseny nagyon szoros.

5. Irodai alkalmazások

Itt tipikusan a tyúk és a tojás esete áll fenn. A Microsoft szöveg, táblázat-és prezentációkészítő programjai voltak azok, amiken a legtöbbünk megismerkedett a számítástechnikával. Ezt szoktuk meg, és mi tagadás, jól is működnek.

Ha komplex kimutatásokat akarunk készíteni, az Excel verhetetlen, a PowerPoint pedig annyira elterjedt, hogy sok projektor magától is képes felismerni és optimalizálni a vetítését.

A G Suite termékei, a Sheets és a Slides ezekhez képest szerényebb mozgástérrel rendelkeznek. Viszont pont ez az, ami a Docs-nak előnyére válik a Word-del szemben. Ez utóbbi csillió olyan lehetőséget ad a szövegszerkesztésre, amit soha nem használunk ki. A a G Suite alkalmazása sokkal felhasználóbarátabb. Mindent összevetve, a mérleg nyelve itt azért az Office 365 felé dől.

6. Közös munka

Tyúk és tojás, második rész: míg az Office programokat utólag, kemény munkával fejlesztették az évek során közös feladatvégzésre alkalmassá, a G Suite alkalmazásait eleve erre tervezték. Egyik csomag esetében sem kell többé attól tartanunk, hogy ugyanabból a fájlból 20 kolléga gépén húszféle fájl van, és senki nem tudja, melyik a legfrissebb – hiszen ez a felhő lényege.

Az Office 365 teret ad a közös munkára. Több kolléga egyszerre szerkeszthet és szólhat hozzá az adott fájlhoz. A G Suite viszont ezen felül lehetővé teszi, hogy pontosan, átláthatóan jelöljünk ki bizonyos részeket, ezekhez kommentet fűzzünk, és időrendben visszakövessük az összes lépést. A Calendar és a Keep szintén verhetetlen a közös feladatok menedzselésében. A nyertes tehát a G Suite, ezúttal fölényesen.

Konklúzió

Aki kiütéses győzelemre várt, annak sajnos csalódnia kell – a versenyzők leizzadtak, de a fogvédők maradnak. Nem véletlenül van mindkét cég a szféra élvonalában: a közös bennük, hogy magas színvonalon szolgáltatnak. Én sem tudnék egyetlen felhőalapú számítástechnikai rendszert győztesnek kikiáltani.

A részletgazdag, kifinomult megoldások az Office 365 előnyei közé tartoznak, rugalmasság és kezelhetőség terén a G Suite viszi a pálmát.
Ha a tevékenységünk jellege miatt nem tudsz vagy nem szeretnél lejjebb adni a sarkalatos Excel szolgáltatásaiból, és/vagy egy nagyvállalat döntéshozójaként olvasod ezt a cikket, az Office 365 talán jobb megoldás számodra.

Kis-és közepes vállalat vezetőjeként azonban meg fogod köszönni magadnak, ha át mersz lépni a G Suite hasonló, de korszerűbb rendszerébe. A klasszikus Office alkalmazások hibátlanul nyílnak meg a Drive-on is, a G Suite kommunikációs eszközei pedig akkor is irodát varázsolnak körénk, ha a csapat hat tagja hat különböző megyében dolgozik.