Mindent (is) mindenkinek (is)
Emlékszem, a közgazdaságtan tanárom hozta elő azt a példát mindig az egyetemen, hogy minél több pénze van valakinek, annál kevesebb párizsit vásárol. (És most tekintsünk el a párizsi legnagyobb rajongóitól.) A mondat arra világít rá, hogy ha egy embernek – aki csupán alacsony bére miatt választja az olcsó felvágottat – a keresetét megemelik, nem ebből termékből vesz majd többet. Amint megengedheti magának, szintet lép: vagyis sonkát vagy szálámit fog vásárolni.
Párizsi vs online marketing
Na de miért fontos ez nekünk, egy online marketinggel foglalkozó cég számára?
Mert ügyfeleink gyakran esnek abba a hibába, hogy mindent és mindenkinek szeretnének eladni. A cégvezetők nem ritkán gondolják úgy, hogy termékük/szolgáltatásuk a legminőségibb, a legjobb ár-érték arányú, a legtartósabb stb. a piacon. Természetesen senkinek nem szeretnénk elvenni a kedvét, hiszen a siker egyik fő eleme, hogy legalább mi magunk szívvel-lélekkel higgyünk abban, hogy amit csinálunk, az jó. Gazdasági szempontból azonban fontos a tisztán látás.
Célközönség kisokos
Nem mindegy ugyanis, hogy a mindent és mindenkinek elmélet alapján hirdetünk-e vagy a közgazdaságtant figyelembe véve például egy piackutatással, a konkurenciák felmérésével határozzuk-e meg, hogy cégünk hol helyezkedik el az adott piacon. Ki a legvalószínűbb, hogy vásárolni tud és fog is tőlünk? Rengeteg felesleges hirdetési költéstől szabadítjuk meg magunkat, ha nem rögtön egy országos kampányt indítunk 18-54 év közötti embereknek a világ legújabb 4D-s ívelt képernyős tévéjére. A technika iránti nyitottsághoz ugyanis kell egy bizonyos fokú fiatalosság. Viszont mivel ez a termék a piac legújabbja, ezt ára is bőven tükrözi.
Az iskolapadból kiszabaduló fiatalok csak elenyésző része engedheti meg magának ennek a TV-nek a megvásárlását.
Logikus, hogy ezért az életkori csúszkát érdemes a közép korosztály felé szűkíteni (30-40 év). Lokáció szempontjából is elmondhatjuk, hogy az informatikai újdonságokra jellemzően a nagyvárosokban élők lesznek inkább nyitottak. Ráadásul ott több a munkalehetőség, nagyobb az esély, hogy olyanokat találunk, akik magasabb pozíciókat töltenek be, így keresetük is nagyobb.
A példából is jól látszik, hogy milyen fontos ismerni a potenciális vásárlók anyagi, szociális, társadalmi helyzetét. Természetesen az egyszer beállított célközönség sem örök. Időről időre érdemes ezt felülvizsgálni, a tapasztalatokból meríteni. De ezért vagyunk mi, hogy együtt gondolkodjunk ügyfeleinkkel.