Kőbevésett komment
Az, hogy a versenytársak nem mindig a szó nem legnemesebb értelmében vett versenynek tekintették a megrendelők kegyeiért folytatott harcot, nem újkeletű, amint azt az itt mellékelt kép is bizonyítja.
A szakrálisnak csak igen nagy jóindulattal nevezhető kőszobor Brünnben a Szent Jakab templom egyik kő ablakívén található. Ezen egy figura a középkor egyezményes jelét mutatja a látótávolságra lévő Szent Péter és Pál székesegyház felé. Hogy az ominózus mozdulat mit jelenthet, azt kedves olvasóm fantáziájára bízom.
A városi legendárium szerint azért faraghatta a déli homlokzatra a hátsó fertályát az inkriminált építmény felé fordító alakot a “jókedélyű” kőfaragó, mert így kívánta jelezni, hogy a szemben lévő katedrálisnál magasabbat is tudott volna építeni a Szent Jakab templom bővítésén dolgozó csapat. De, mint sejthető, ők tudásuk ellenére “csak” a kisebb és kevésbé jövedelmező munkát nyerték el a korabeli közbeszerzésen.
Manapság sem finomodott a módszer – mármint, ami a konkurencia felé történő beszólogatásokat illeti, legfeljebb az így világgá eresztett vélemény nem annyira kőbevésett, mint a XVI. századi kőművesé.
Napjainkban a közösségi médiában szokás a konkurens egy-egy posztja alá vitriolos, lejárató kommentet írni, a saját vállalkozás felsőbbrendűségét hangsúlyozva. Mondanom sem kell, hogy egy magára valamit is adó cég nem él ilyen eszközökkel, legfeljebb a lelkes híveik esnek időnként túlzásba.
Tapasztalataim szerint az ilyen vérmes kirohanásokra nem érdemes zsigerből reagálni, mert az csak komment-cunamit eredményez. Szerencsésebb ezt inkább a marketingeseinkre bízni, akik a megfelelő rutin birtokában higgadtan és mindenki megelégedettségére eredményesen kezelik majd a kérdést!