Cégmarketing vízállás-jelentéssel

Töredelmesen bevallom, hogy nem tudom, van-e még vízállás-jelentés a Kossuth Rádióban. Azt viszont igen, hogy amikor gyerekkoromban meghallottam, minden különösebb relaxálás nélkül képes voltam lemenni alfába, annyira unalmasnak tűnt. Egyedül a hajóvonták találkozása ragadta meg a figyelmemet, mert az mindig tilos volt. Pedig a céges házunk táján is vannak „vízállás-jelentések”, csak most úgy hívják őket, hogy statisztikák. Döntés kérdése, hogy ezeket altató gyanánt vagy cégmarketing céljából használjuk-e.

Kevés diák szereti az évzárókat. Én sem voltam kivétel ez alól. Egészen addig, amíg gimnáziumban harmadik év végén igazgatónk helyett az igazgatóhelyettesünk nem ugrott be beszédet mondani. Az ilyenkor szokásos frázisok helyett – véget ért az iskola, számos fontos ismeretet sajátíthattak el diákjaink, végre itt a nyár, a pihenés blablabla…– az ünnepi szónok egy statisztikát olvasott fel. Nem kis munkával összeszámolta, hogy az adott év alatt hány tankönyvből, hány oldalt sajátítottunk el (elméletileg). Összeadta, hogy hány tanórán, hány percet töltöttünk és levonta a következtetést, hogy a kilenc hónapnyi megszerzett tudásunk több annál, mint ami számszerűen kimutatható. Többek, jobbak lettünk. Lexikálisan és remélhetőleg emberileg is. Emlékszem, mennyire lenyűgözött, hogy egy kupac szikár számból milyen élvezetes, hatásos beszédet (ha úgy tetszik: a giminek kiváló cégmarketinget) kerekített a nem mellékesen zseniális előadói képességű tanárom.

Beszélő grafikon

Cégvezetőként is sok esetben van szükségünk arra, hogy brandépítési céllal előremenetelünket, sikerességünket, vagy csak úgy általában a munkánkat számokkal támasszuk alá. Ezt megtehetjük egy egyszerű grafikonnal, vagy szóban/írásban egy halom adat felsorolásával. Ám, ne legyenek kétségeink, bármennyire is pontosan rajzoltuk meg a grafikon görbéjét, bármilyen részletesen is írtuk le az eredményességi mutató per időintervallumot, és akármennyire is pozitív képet akarunk magunkról ezzel kialakítani, nem ez lesz az a cikkünk, amitől a nagy látogatói roham következtében lefagy a szerverünk. Vagyis, ezzel a módszerrel nem fogjuk a megbízható, sikeres vállalat képét erősíteni weblapunk célközönségében.

Szabad kezet ad nekünk

Pedig az elsőre unalmasnak tűnő statisztikák remek témaalapot szolgáltatnak nekünk az imázsépítéshez. Nézzük, hogy miért érdemes egy grafikont feldolgozni a weblapon (a cég bemutatkozó oldalán, esetleg blogbejegyzésként) vagy egy prezentációban! Először is azért, mert

nyilvánvalóan valami pozitív változást szeretnénk vele szemléltetni, ergo a témaválasztás következtében nagy mozgásteret kapunk

Másodszor azért, mert a statisztikák mindig egy történést, egy folyamatot mutatnak be. Azaz jól narrálhatók, történetként foghatók fel, tehát ideálisak a cégmarketinghez.

Tabló helyett pillanatképek

Bontsuk fel a folyamat egészét kisebb egységekre, legyenek állomások, amelyekről valami izgalmasat tudunk mondani. De tanúsítsunk önmérsékletet akkor, ha erre a lehetőségre, mint vállalatunk Feszty-körképének megfestésére gondolunk! Most nem történelmi tablót készítünk, hanem cégmarketing eszközként használjuk a témát, azaz egy jellemző, számunkra fontos, kisebb egységet mutatunk be pontról pontra.

Smink nélkül

Figyelem! Ez nem termelési regény, hanem cégmarketing. Nincs szükség az eredmények kozmetikázására és az éves kapacitásunkat bemutatandó szövegben nincs értelme heti (havi?) bontásban tárgyalni a történteket, a mögöttes tartalom fontosabb, mint a számok! A grafikon vezet majd bennünket. Ahol kiugró csúcsokat mutat az ábra, magyarázzuk el, hogy mit láthatunk! Új gépet vásároltunk és ekkortól állítottuk üzembe? Létszámbővítést hajtottunk végre, ami erősen megdobta a hatékonysági mutatónkat? Új munkamódszerre tértünk át, vagy ésszerűsítettük a folyamatainkat? Innovációnk meghozta gyümölcsét? Mind-mind olyan jellemző, ami anélkül állít ki jó bizonyítványt rólunk, hogy az öndicséret illata terjengene körülöttünk.

Cégmarketing szóban, írásban, animációként

Nagy kérdés, hogy mi van akkor, amikor a grafikon őszintébb a kelleténél és nemcsak hullámhegyeket, de kisebb megtorpanásokat is mutat? Ne feledjük, most a diagram szöveggé, ha úgy tetszik, sztorivá történő konvertálásáról van szó.

Ha tartalommarketingben és nem kizárólag szövegben gondolkozunk, persze lehet egy diagramot vizuális elemként: képként, prezentációként, animációként is közzé tenni.

Ezekben az esetekben a magyarázó szöveg a kérdéses pontokon jelenhet meg. Csak a kreativitásunkon vagy a tartalom-marketingesünkön múlik, hogy milyen formában tálaljuk ezt.

Visszatérve azonban a fenti kérdésre, nyilván a cég életének olyan szeletét tesszük közszemlére, amelyre joggal lehetünk büszkék. És ez még akkor is így van, ha helyenként nem emelkedik majd olyan meredeken az a bizonyos vonalunk, mint manapság a pesti lakásárak. Amennyiben képesek vagyunk a kisebb hibáinkat is megmutatni, azzal csak hitelességünk kap egy jókora bónuszt. Anélkül, hogy megszaggatnánk ruháinkat, kertelés nélkül, a lehető legegyszerűbben adjunk magyarázatot a miértekre.

Hasznos baklövések

Azt gondolhatnánk, hogy publikus tévedéseink, hibás döntéseink, vagy az egyéb körülmények miatti szolid visszaesés majd negatívan hat a megítélésünkre, ennek viszont épp az ellenkezője igaz.

Őszintébbnek, megbízhatóbbnak fogunk tűnni ügyfeleink, potenciális vásárlóink szemében, ha felvállaljuk a kisebb kudarcainkat.

Vállalkozásunk teljesítménye pedig így életszerűbbnek, hihetőbbnek fog hatni, mintha egy nyílegyenes, égbetörő vonalként akarnánk láttatni azt. Sőt, mivel a mélypontról a későbbiekben minden bizonnyal az átlag fölé emelkedett a termelékenységünk, ezzel csak a vállalatunkban meglévő potenciált hangsúlyozzuk. És végül is mi ez, ha nem ötcsillagos cégmarketing?