A nagy G Suite paradoxon
Van, aki fél belevágni, de aki megteszi, sosem néz vissza – ez az utóbbi évek tapasztalata a G Suite felhőalapú rendszeréről. A praktikum luxusát könnyű megszokni… A Google most olyan változást jelentett be, amire a G Suite történetében eddig nem volt példa: árat emel. Praktikum és luxus és szempontjából pedig ez nem is olyan rossz hír, mint amilyennek elsőre tűnik.
Egy levéllel kezdődött…
Akiknek még új a G Suite világa, vagy a mindennapok kényelmében nem látja távolról az egész képet (mint ahogy erre egyszerű felhasználóként nincs is feltétlenül szükség), annak egy kis frissítés, miről is beszélünk pontosan. A Google majdnem 15 éve előrukkolt első felhőalapú szolgáltatásával, a népszerű Gmail-lel. A újdonság már a magánfelhasználók között is nagy robbanás volt, ment a találgatás: vajon hogy a fenébe képes akkora tárhelyet biztosítani, aminek a többi levelezőrendszer a nyomába se ér? Ahogy lassan mindenkihez megérkezett a válasz, azaz a felhő elkezdte megvetni a lábát a köztudatban, a Google csendben építkezett tovább.
G Suite: népes család!
Alig 2 évvel a Gmail debütálása után érkezett a Google Apps for Your Domain, amit egy évtizeddel később kereszteltek át mai nevére: G Suite. Ehhez a névhez köthető a legtöbb olyan felhőalapú alkalmazás, amit otthon és/vagy a munkahelyünkön használunk: a közösen is tervezhető Naptár; a belassult és nehezen megosztható Office dokumentumokat kiváltó Docs és Sheets; a gyors megbeszélnivalókra kitalált Hangouts; kiterjesztett noteszünk, a Keep; és persze a gépünk tárhelyének mobilis meghosszabbítása, a Drive. A lista láttán nem csoda, hogy mára világszerte több mint 4 millió cég használja ki a rendszer adottságait.
A változás szele
Gyakorlatilag szinte furcsa is volt, hogy az egyre gyűlő szolgáltatási paletta ára a kezdetektől fogva változatlan volt – azaz ugyanannyit fizettünk az előbb felsoroltnál jóval több alkalmazásért és tárhelyért, mint amikor mindennek csak a fele létezett… Szóval sokakat gondolkodóba ejtett: vajon a Google a Szilikon-völgy szeretetszolgálata lett, vagy mindez túl szép, hogy igaz legyen, és brutális változásra készülhetünk? Szerencsére egyik sem lett igaz. Dollárban csupán 20%-os az emelkedés. Aki azonban euróban fizet 30%-kal nyúlhat mélyebre a zsebébe: a Basic csomag havidíja 4 euróról nő 5,2-re, a Business csomag esetén pedig az eddigi 8 euró helyett 10,2-t kell majd fizetnünk április 2-ától.
Miért jó ez nekünk?
Rég várt… ez most komoly? Gondolhatja joggal néhány olvasó. Kevesen lehetnek, akik táncra perdülnek boldogságukban egy áremelés hallatán, és mi sem tartozunk közéjük. Ami miatt ez az egész mégiscsak jó hír, az egyértelműen a tény, hogy nem szúrtak ki velünk. Ha kiszámolnánk, hány százaléknyi plusz szolgáltatással bővült a G Suite a kezdetek óta, 30-nál jóval magasabb értéket kapnánk. Ez pedig egy fontos dologra utal. Ha a Google-nak az eddigi tizenpár évben nem hiányzott az áremelés, valószínű, hogy a következőt sem a közeli jövőben tervezi. A fejlődés, a szolgáltatások bővítése azonban nem áll meg… A G Suite ár-érték aránya tehát így is több mint kedvező, és ez a közeljövőben tovább erősödik – mikor vágnál bele, ha nem most?