Tibortól a defibrillátorig
Jimmy 99 évet élt. 1998-ban költözött el az örök vadászmezőkre. Esélye sem volt többre, hiszen tervezője pontosan ennyi napban maximálta földi létét. Ő lett a mindenkori legöregebb. Amikor 80 éves elmúlt, kiderült, hogy megdöntött minden addigi rekordot, hiszen a kortársai közül a legidősebb pont ennyi idősen halálozott el napokkal korábban. Jimmy boldog volt, hiszen a többségük a húszat sem érte meg.
Jimmyt Tibor nevelgette Komáromban. Éjjel nappal kereste a kedvét, védte, őrizte, ápolta. Az utolsó időben rendszeresen felkelt hozzá, hogy ellenőrizze életjeleit. Mikor Jimmy elment, Tibor híres lett. Világszerte írtak róla, hogy mekkora nagy dolgot vitt véghez. 99 napig – azaz a lehető legtovább – életben tartotta Jimmyt, a tamagocsit. Ez a tamagocsik világrekordja azóta is. Tibort megkérdezték, hogy egy másik digitális lénnyel vállalná-e újra mindazt, amit több, mint 3 hónapon keresztül tett. A válasz egyértelmű volt: soha többé. És te?
A vállalkozásod tamagocsija
Ma a vállalkozásod legfontosabb hírmondója a honlapod. Nem, nem a facebook oldalad, nem az instagramod, és nem a méltatlanul elhanyagolt LinkedIn company page. Sem a teljes social media hálózat, e-mail és automatizált vevőszerző rendszer, amelyre önállóan vagy segítséggel „ráültél”.
A saját weboldalad az, melynek minden egyes elemére hatással lehetsz. A többi csak eszköz, melyek nélkül lehet ugyan élni, bár az online térben nem biztos, hogy érdemes.
Ezt eddig a legtöbben felismerik, azt ugyanakkor, hogy a mi a legfontosabb a weboldaluk esetén már korántsem. Ha csak a témában keletkezett blogokat, rövidebb vagy hosszabb gondolat futamokat nézzük, jól körberajzolhatóak a szokásos témák. Béreljünk honlapot, vagy előregyártott tartalomkezelőben gondolkodjunk, esetleg az egyedi fejlesztést válasszuk? Grafikussal dolgozzunk vagy vegyünk egy témát 50 dollárért? Hogyan válasszunk tárhelyet? Milyen legyen a felhasználói élmény, vagy nagyon egyszerűsítve a webdesign?
Hogyan válasszunk jól fejlesztőt? Mit, és hogyan tegyünk, vagy ne tegyünk a honlapunkon, hogy a vágyott célt elérjük.Dobálóznak ismeretlen, de szakértelem látszatát sejtető betűszavakkal: SEO, UI, UX, AMP, CMS, WP, GA és még sorolhatnám.
Keresd a serpád!
A fenti kérdések közül egy sem foglalkozik a lényeggel: Tiborral. A lényeg ugyanis nem ez, hogy mi történik, amíg elkészül a honlapod. Hanem az, hogy mi lesz azután, amikor már „fut a gyerek”.
A weboldalad nem egy kipipálandó projekt. Egy jó honlap – kövezzetek meg – sosem készül el. Csakúgy mint a SEO.A munka sosem fejeződik be. Mert ha befejeznénk, lényegében a korábbiakra vetnénk egy jókora keresztet. Ahogy az online térben minden, egy jó honlap is folyamatosan változik. A legkevesebb, hogy alkalmazkodik a körülötte lévő változásokhoz. A honlapod nemcsak újabb tartalmakkal bővül, életben is kell tartanod úgy, hogy mindig a legjobb arcát mutassa.
A weboldalad tehát – ahogy a teljes online tevékenységed – élőlény. Etetned, gondoznod és ápolnod kell. Kerüld el messze azokat, akik ezt mondják: csinálunk neked egy honlapot, ennyibe fog kerülni. Keress valami hasonlót: dolgozzunk együtt mostantól a honlapodon közösen! Igen, ez bizony folyamatos költség (időben és/vagy pénzben) lesz neked. Ha jól sáfárkodsz vele – idővel majd – megjelenik egy kisebb összeg a bevétel rubrikában is.
Tibor az, aki az online kommunikációd mögött áll éjjel-nappal. Tibor, a te Tendzing Norgaj-d, aki azért van, hogy jó eséllyel elérd a csúcsot. Aki egyetlen „csipogásodra” beavatkozik, ha szükséges. Aki nem engedi el a kezed, hanem figyel a vállalkozásodra és javaslatokat tesz. Tibor sok mindenhez ért maga is, de nem hiszi, hogy mindenhez. Folyamatosan tanul, és az erre szánt idejét is beárazza majd neked. Generálkivitelezőként összefogja mindazt és mindazokat, akikre/amikre szükséged van, és mindig talál valamit az épületeden, amivel jobbá teheti azt. De nemcsak mérnököd lesz, hanem orvosod, ügyvéded és biztosítód egyaránt.
Egy tamagocsi halálára
Számos „tamagocsit” támasztottunk fel az utóbbi időben. Ezeket jobbára „digitális tatárok” temették maguk alá, mert senki nem foglalkozott a védelmükkel. „NegyedikBéláink” egytől-egyig elkeseredve tapasztalták a pusztítást. Ma csaknem 100 „tamagocsit” felügyelünk. A tárhelytől az ügyfélig. A vevői igény persze sosem változik: legyen növekvő bevétel a lehető legkisebb költség mellett. A büdzsé kivétel nélkül felülről korlátos. S bár a legkönnyebb a honlapod fenntartásán spórolni, ez a legveszélyesebb. (A legutóbbi tamagocsit alig egy hete élesztettük újra. Most köszöni, jól van, de drága mulatság volt a tulajdonosának.)
Hiszen ha áll már a honlap, elvileg jönnek a vevők. De sosem elegen. A pénzt (és az időt) tehát toljuk kizárólag az online marketingbe: csináljunk SEO-t, hirdessünk a facebook-on, próbálkozzunk a Google Ads-szel, küldjünk e-maileket, építsünk automatizált rendszereket. Gyártsunk szebbnél-szebb landoló oldalakat. Egyáltalán nézzünk ki ku…, szóval, piszok jól! S bár a smink és a divatos gönc mögött rohad minden. Kezdetben minden felfelé fog haladni. Semmi okunk nincs arra, hogy változtassunk.
Mert megtörténhet a bármi
Mert mi történhet? Tapasztalatunk szerint nemcsak a bármi, hanem az akármi is. És idővel meg is fog történni. A legjobb, amit tehetsz, amikor a vállalkozásod digitális megjelenésén kezdesz el gondolkodni, hogy keresel magadnak egy csapatot, aki már jó ideje a piacon tüsténkedik. Évekre visszamenőleg ellenőrizhető.
Évek óta dolgozik folyamatosan ugyanazokkal a cégekkel, melyeket így valódi referenciaként feltüntet. Aki nem tűnik el, ha kifizetted. Nem egy varázslatos külcsínnel és ellenőrizhetetlen belbeccsel kápráztat el. Hanem azt mondja, dolgozzunk együtt közösen az online kommunikációdon. Nem értünk mindenhez (is). De veled leszünk, amikor jól megy, és akkor is, amikor éppen nem. Ők azok, akikre biztosan számíthatsz. Ők a Tiborok.