Tartalommarketing s.k. – olcsóbb hús?
Jó sok évvel ezelőtt, Pali bácsi kádárizmusban megboldogult Ladája vizsgáztatás előtt állt. Az ügyes kezű ezermester úgy döntött hát, nem bízza autószerelőre a dolgot, ő maga készíti fel a leharcolt verdát. Mert az ingyen van. Talpig olajosan, napokig ki sem bújt a kocsi alól, megjavított mindent, amit csak javítandónak gondolt. Mégis, háromszor “tapsolták” vissza a kocsiját. Háromszor kellett elautóznia falujából a megyeszékhelyre, háromszor állt belé a görcs, hogy milyen hibát találnak megint a felkent szakik. És sokszor három napja ment el bütyköléssel, míg végül a háromszor leperkált vizsgadíj után megszerezte a hatósági pecsétet. De az autószerelés legalább ingyen volt. Pont mint az sk. tartalommarketing…
Nemrég olvastam, hogy azért jó, ha a cégvezető (vagy mint általában, a titkárnője) írja a céges weblap szövegeit, mert az ingyen van… Tudom: azzal, hogy most lelövöm a poént némileg okafogyottá teszem e cikk továbbolvasását, mégis le kell szögeznem itt az elején: Semmi sincs ingyen!
Indulás a startvonaltól
Induljunk onnan, hogy az utóbbi években a közvélemény ingerküszöbét már átlépte a hír, hogy tartalommarketing nélkül nincs (vagy ha van, az olyan is) online marketing.
Szóval, aki egy kicsit is komolyan gondolta a világhálón való megjelenést, valamilyen contentmarketingre is áldozott.
Azzal sem robbantok hírbombát, hogy a magamfajta szövegíró, tartalommarketinges munkája pénzbe kerül. És nyilván egy most induló vállalkozás a gyenge bevételei okán nem biztos, hogy áldozni akar erre. Ilyenkor jön képbe az, hogy a cégvezető nekiveselkedik és maga írja meg weboldala szövegeit, a Facebook/LinkedIn posztokat.
Tartalommarketing – így minek fizetnél érte?
A történet egészen addig jól is működik, amíg minden feltétel adott ehhez. Vagyis a szövegíróvá lényegült ügyvezető könnyedén, jó stílusban, a kívánt céloknak megfelelő tartalmakat képes egységnyi idő alatt előállítani. Ha mindez extra adag endorfint szabadít fel benne és pozitív visszajelzéseket kap, majd üzletileg is megtérül számára az s.k. tartalommarketing, akkor tényleg semmi értelme ezért még fizetnie is.
Szövegírás helyett vajúdás
Nyilván, az elképzelés nagyjából így néz ki. Aztán valahogy gellert kap a dolog, mert hogy tapasztalatom szerint a többségnél egyáltalán nem megy ilyen könnyedén a mutatvány. Lehet, hogy a nagy nekibuzdulás idején még van két-három témaötlet a tarsolyodban, ám a későbbiekben már téged is utolérhet az alkotói válság…
Előfordulhat, hogy órák óta ülsz a monitor előtt és egyetlen épkézláb mondat sem jut az eszedbe. Pedig a hozzáértők azt mondták, csak a kezdőmondat lesz nehéz szülés, a többi már megy, mint a karikacsapás, ennyiből áll a tartalommarketing.
Ennek ellenkezőjére éppúgy van esély: vagyis amikor nagy igyekezetedben már annyit töröltél, hogy elkoptattad a backspace billentyűt, de még mindig nincs meg egy sor sem. Ugyanígy az is sanszos, hogy bár teleírtad a monitort, a végeredmény sem mondanivalójában, sem stílusában nem üti meg a magadtól elvárt mércét.
Most szórakozol vagy üzletelsz?
Lehet, hogy írásod nem szólítja meg a célközönséged, de előfordulhat az is, hogy blogod/posztod ugyan nagyon szórakoztató, ám üzleti céljaid megvalósulásához nem tesz hozzá semmit.
A megfelelő kulcsszót, illusztrációt sem találod, nem tudod, hol és hányszor érdemes publikálni nehezen megírt tartalmaidat.
És akkor arról még nem is beszéltünk, ha nem vagy képes szabadulni szakmaiságod fogságából, ergo olvasóid vásárlási kedv helyett magasröptű tudományos értekezéseket kapnak. Az idő pedig csak telik…
A tartalommarketing kaptafa hátránya
Számold ki, ennyi idő alatt hány sikeres üzletet köthettél volna? Viszonyítsd az óradíjadat ahhoz, hogy most 3-4-5 (vagy még ennél is több?) meddő órán át küzdöttél és a tartalommarketinget illetően mégis egy helyben maradtál?
Mi a megoldás? Beíratkozhatsz egy szövegíró betanított munkás tréningre, ahol egyen megoldásokat kapsz. Mondjuk mi mást is kapnál egy jobb esetben néhány órás gyorstalpalón? (A tréning vezetője éveket/évtizedeket ölt abba, hogy profivá váljon, hogyan és főleg miért adná át ezt a tudást neked 1-2 óra alatt?) És akár még működhetnek is az itt kapott tartalommarketing sablonok, cserébe meg kell kötnöd magaddal azt a kompromisszumot, hogy a végeredmény is sablonos lesz, ami finoman szólva sem segít majd abban, hogy a vállalkozásod hangja kitűnjön a reklámzajból.
Hogy hazabeszélek? Naná! Szövegíróként abból élek, hogy a hozzád hasonló cégvezetőket tehermentesítem a tartalommarketing nehézségei alól, hogy ők addig valami sokkal testhezállóbbal – mondjuk salessel, szervezetfejlesztéssel, ügyfélkapcsolataik menedzselésével – foglalkozhassanak.
Másban vagyunk otthon
A fájó realitás az, hogy a mi szakmánkban sincs ingyen ebéd. Annak is megvan az ára, ha olyasmibe ölöd az időd, amiben nem vagy otthon. (Ha fáj a torkod, nem mosakszol be a mandula műtéthez csak azért, mert úgy olcsóbb. Vagy igen?)
Összegezzük tehát: nincs ingyen, ha te magad írod a szövegeidet. Az időddel (magyarán a mindenkori órabéreddel) fizetsz érte. Tehát, ha a tartalommarketinges tevékenység belefér ez az életedbe, élvezed és még üzletileg is hoz a konyhára, akkor vitathatatlanul jó döntést hoztál. Minden más esetben ott a MasterCard, az Exaro.