„Rólunk” – a weboldalak mostohagyereke

Weboldaladon jól láthatóan tedd közzé cégfilozófiád, víziód, missziód! Legyen világos: mivel foglalkozik vállalkozásod, hogy márkád a vevők milyen kérdéseire adsz választ! És persze, azt se felejtsd el megemlíteni, hogy milyen értékeid vannak! Mindezek együttese kell, hogy megjelenjenek honlapodon, ha sikeres akarsz lenni az online térben – állítják a marketing szakkönyvek. Azt viszont a legritkább esetben említik, hogy mindezt egy jól megírt About Us – lánykori nevén a „Rólunk” – oldal esszenciálisan tartalmazza. Sokan mégis mostohagyerekként tekintenek rá.

Tapasztalatom szerint a témánkat illetően négyféle weboldal létezik. Az egyik nemes eleganciával legyint az egészre. Mondván: a „Kapcsolat” oldalon jobb esetben úgyis ott a cím, és egyébként is, ha valakit nagyon érdekel a dolog, hát legfeljebb utánanéz a Bisnode-on. És most gondolkozzunk el egy percre, hogy az ilyen cégek milyen üzenetet közvetítenek magukról…

Haiku vagy kisregény?

A másik egy kétsoros haikuval intézi el a dolgot. „Ekkor alapítottuk a céget, ezzel meg ezzel foglalkozunk” és visszatérő elemként még hozzáteszik, hogy számunka a minőség a legfontosabb. Bár

az ilyen cégbemutatónak vitathatatlan erénye a balladai tömörség, azért nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy az olvasó számára az égegyadta világon semmi hasznos nem derül ki belőle,
legalábbis ahhoz, hogy ellenállhatatlan késztetést érezzen a cégtől való vásárlásra vagy a szolgáltatás azonnali megrendelésére.

A következő típus épp az előbbivel ellentétes álláspontot képviseli, amikor egy harmincoldalas kisregénnyel örvendezteti meg az olvasót. Ez minden karakterenként fizetett szövegíró álma. Itt már egészen részletes képet kapunk arról, hogy a cégalapító nagypapája milyen kézzel varrt bőrlabdával játszott azon a réten, ahol majd’ ötven év múlva felhúzták a jelenlegi gyárat. A szövegek hosszasan, terjengősen időznek a vállalat egy-egy korszakán vagy termékén, ami tulajdonképpen a fentiek okán tökéletesen is működhetne, ha lenne ember, aki mindezt végigolvasná…

És végül vannak azok, akik kellő terjedelemben, az olvasói tűréshatár innenső oldalán maradva, (ha számszerűsíteni szeretném: nagyjából 1500 és 3500 karakter terjedelemben) jó stílusban mondanak érdekes és hasznos információkat cégükről.

Ki vagy te?

A “Rólunk” oldalon leközölt cégbemutató szövegét a legtöbb esetben a cég ügyvezetője jegyzi, még akkor is, ha a leírtak rendszerint nem az ő szó szerinti gondolatai. Ez egyáltalán nem probléma, hiszen a szövegírónak csak a „vázlatra”, a közölni való lényegére van szüksége, a formába öntés, az információ tálalása már az ő dolga.

Az viszont már gond, ha a jól megírt, ideális terjedelmű, üzenetét tekintve is kifogástalan írás mellett nincsen fotó!
A képnélküliség különösen abban esetben hátrány, amikor az ügyvezető maga a cég arca, és szükséges, hogy a márkát egy szimpatikus személlyel azonosítsák az ügyfelek.

Ne írjunk bevásárlólistát!

Közkeletű tévedés, hogy a bemutatkozásnál tételesen fel kell sorolni a termékeinket, szolgáltatási palettánk összes elemét. Ez az oldal nem webdiszkont, éppen ezért elég a szolgáltatás típusának vagy a termékkörünknek az általános megnevezése.

Az viszont fontos – nemcsak itt, hanem úgy an block – a weboldalon, hogy pontosan kijelöljük, kinek szánjuk portékánkat! Akkor nem járunk úgy, mint az egyszeri vámügyintézéssel foglalkozó vállalkozó, aki kifejezetten export-importban érdekelt cégeknek kínálja szolgáltatását. Mégis, egy jó fél órán át boldogította a kaputelefonon egy kedves idős asszony az unokájának Angliába küldendő karácsonyi ajándék elvámolásával kapcsolatban. (Bár, azt azért sietve le kell szögeznem, hogy bármennyire is pontosan határoljuk körül: ki az elsődleges célcsoportunk, mindig akadnak majd olyanok, akik nem veszik ezt figyelembe.)

To be or B2B

Amennyiben a B2B és a B2C szektort egyaránt kiszolgáljuk, ezt mindenképpen egyértelműsítsük a Rólunk oldalon és a weboldalunk releváns felületein. Azzal, hogy jól megkülönböztethetően szétválasztjuk a vállalati és a magán fogyasztókat/ügyfeleket, első sorban magunknak teszünk szívességet. A megrendeléseket ugyanis így jóval kevesebb adminisztrációval, telefonálással tudjuk majd teljesíteni.

Kölcsönvett mondatok

Ha a fentieket tisztáztuk az aloldalunkon, már csak az marad hátra, hogy megfogalmazzuk, tulajdonképpen mivel is foglalkozunk. És ez akkor nyer igazán értelmet, ha egyébként nehezen megfogható, elvont a tevékenységünk. Amennyiben lakossági ügyfeleink/vásárlóink (is) vannak, ezt kötelező elemként írjuk fel magunknak!

Ilyenkor nagyszerűen használhatók gyerekeinktől, a szakmánkban kevésbé jártas, de a lényeget azonnal „levágó” barátainktól kölcsönvett mondatok, amelyek tulajdonképpen „magyarra fordítják” a tevékenységünket. Nemcsak itt, de számos más területen is hasznát vehetjük az éles szemű és eszű civileknek, mivel ők kívülről – vagyis a célcsoportunk nézőpontjából – látják vállalkozásunkat.

Szöveg, videó, animáció?

Milyen műfajt válasszunk? Megoszlanak a vélemények arról, hogy melyik az egyedüli üdvös megoldás a magunk bemutatására. Van, aki a szöveges, más a videós, megint más az animációs „névjegyre” esküszik.

Egyik megoldás sem jobb vagy rosszabb a többinél. Azt, hogy ezek közül mégis melyikre esik a választásunk, habitusunk, a vállalat imidzse, szellemisége és a weboldal többi tartalma határozza meg.

Mégis, van néhány támpont, ami segíthet a testhez illő műfaj kiválasztásában.

Ha a weboldalon az írott tartalmakkal szemben többségben vannak a videós elemek, ha vállalatunk története képileg is jól dokumentált és nem idegenkedünk a kamerától, akkor nekünk való megoldás a rövid, videós beköszönés.
Nem állítom, hogy egy okostelefonnal ne lehetne pazarul kivitelezni ezt, de ha professzionálisabb megoldásra törekszünk, inkább egy képzett operatőr segítségét vegyük igénybe.

Rádiós mértékegység

Ahogy az írásos szövegeknél, úgy itt is nagy kérdés, hogy a mondandónkat illetően mi számít soknak vagy kevésnek? Ha a film hosszának meghatározásán gondolkodunk, tartsuk szem előtt, hogy a 3-4 percnél hosszabb ideig tartó videókat csak a legelkötelezettebb érdeklődők nézik végig. Érdemes tehát a filmet 2-3 perces hosszúságúra tervezni.

Amennyiben a filmet végig beszéddel kívánjuk kitölteni, ismernünk kell az írott és a hangzó szöveg közötti átváltást. A rádiósok úgy számolják a hangzó beszéd idejét, hogy 1 perc normál sebességű beszéd 720 karakternyi írott szövegnek felel meg.

Nem feltétlenül kell olvasnunk az előre megírt szöveget, de ha nem szeretnénk negyvenszer újra venni a kétperces bemutatkozónkat, és nem vagyunk gyakorlottak e téren, inkább kerüljük az improvizációt.

Kétdimenziós vállalatok

Amennyiben még a kamera látványától is kiver minket a víz, maradjunk a jól bevált szöveges verziónál, vagy válasszuk az animációs filmet. Ez utóbbinál az azt készítő stúdió kreativitásán múlik, hogy milyen mértékben veszi játékosra vagy komolyra a figurát. Mi magunk nem vállaljuk a forgatással járó feszültségeket, de két dimenzióban szívesen kölcsönözzük az arcunkat a mondanivalónkhoz? Akkor ezt a megoldást egyenesen nekünk találták ki!

Céges önéletrajz

Összegezzük tehát, milyen a jó „Rólunk” oldal! Első sorban rövid, lényegre törő. Szerepel benne a tevékenységünk „lakosság kompatibilis” megnevezése, és az, hogy ki a célcsoportunk. A termékekre/szolgáltatásokra kitérve fontos kiemelni, hogy miben különbözünk versenytársainktól, és milyen pluszt adunk ügyfeleinknek. Ha aloldalad nyomokban még egy rövid, találó, a vállalat életéhez, szellemiségéhez köthető történetet is tartalmaz, minden kritériumnak megfeleltünk.

Látható: egy tökéletesen összeállított „About Us” weboldal nagyon hasonlít egy profi módon megírt önéletrajzra. A különbség csak annyi, hogy itt nem magunkat, hanem általunk, rajtunk keresztül a cégünket tesszük szimpatikussá.