Online tréning etikett

Online training

Az online tréningek etikettje

A pandémia idején – amikor a személyes jelenléttel járó találkozók száma erőteljesen lecsökkent – számos online tréning vált elérhetővé. Ezen belül is az ingyenesen, vagy szebben mondva: díjtalanul igénybe vehető képzések száma ugrott meg jelentősen. Mivel érintettek vagyunk a témában – két, a szakterületünkre vonatkozó ingyenes online tréninget tartottunk és ezzel párhuzamosan mi is iskolapadba ültünk, hogy másokat hallgassunk meg –  első kézből szereztünk tapasztalatokat a témáról. Ezek pedig azt mutatják: előadóként és résztvevőként is bőven van még mit tanulnunk e téren.

Kezdjük az előadóval!

Egy díjmentes online képzésre akkor fog bárki is jelentkezni, ha a hirdetésből egyértelműen kiderül, mit kínál a tréning. Nyilván tömegeket vonzhat az az előadássorozat, ami Lakberendezés címszó alatt fut, de sokkal konkrétabb támpontot kaphatnak a jelentkezők (ezzel együtt nyilván szűkül a jelentkezői réteg, ám elkötelezettebb, érdeklődőbb hallgatókat, adott esetben potenciális ügyfeleket kapunk), ha megnevezzük, hogy pl. a különböző berendezési stílusokról, a színek pszichológiájáról, a tárolási lehetőségekről stb. kívánjuk ismereteinket megosztani a hallgatósággal.

A téma megjelölésen túl szerencsés, ha legalább nagy vonalakban az érintendő kérdéseket, kisebb egységeket is előre jelezzük. Nem kevés bosszúságtól és negatív kommenttől kíméljük meg magunkat, ha a “vevő” pontosan tudja, mit, vagy éppen mit nem várhat az adott kurzustól.

X.Y vagyok

Akár a hobbinkról, akár a munkánkkal kapcsolatban tartunk képzést, szakterületünkön mindig vannak olyanok, akiknek semmit sem mond a nevünk. Egy csecsemőnek minden vicc új, ezért ne sértődjünk meg, ha az online kurzusra jelentkezőnek halvány segéd fogalma sincs arról, kik is vagyunk. Érdemes hát mindjárt az elején tisztázni, hogy milyen jogcímen osztjuk meg ismereteinket. Ez hitelesíti az előadót és bizalmat ébreszt.

Online tréning illemkódex

Ha létezne a díjmentes online tréningeknek illemtankönyve, külön fejezet foglalkozna azzal, a résztvevőknek hogyan érdemes hozzáállni a kurzushoz, hogy a végén elégedetten állhassanak fel a monitor elől. Az egyelőre csak elméletben létező szabályok nem valami régi, letűnt kor itt maradt, naftalinszagú viselkedési normái. Betartásukkal mind az előadó munkáját, mind a képzésen elhangzottak befogadását/hasznosítását nagyban javíthatjuk.

Regisztráció, vagy amit akartok

Hogy előadóként tervezni tudjak, szükséges ismernem a jelentkezők létszámát és sok esetben a jelentkezőkről néhány információt. Nos érzem, hogy ezt a kijelentésemet a GDPR-zivataros időkben meg kell magyaráznom. Saját példámból kiindulva – a kezdő vállalkozások tartalommarketingje volt a téma – ahhoz, hogy elemelkedhessek az általánosságoktól és releváns példákat hozhassak, szükségem volt arra, hogy legalább megnevezés szinten megismerhessem a jelentkező által képviselt vállalkozás tevékenységét. Pl. három hónapja indítottam vállalkozásomat; fából készült egyedi ékszerek gyártásával, értékesítésével foglalkozom.

Talán nem kell magyaráznom, hogy egészen más kommunikációt és tartalommarketinget igényel egy gyermek rendezvényeken fellépő bohóc vállalkozása, mint mondjuk egy természetgyógyászé. Ezért, ha az általánosságokon túl pontosabb, konkrétabb válaszokat várunk, érdemes egy picit többet megmutatni magunkból és legalább nagy “slágvortokban” egy rövid bemutatkozást adni magunkról. Ilyen esetben nem sok támpontot fog adni az előadónak, ha pusztán annyit tud a vállalkozásról, hogy az email címe eva186@citromail.hu

Ki van a vonalban?

Mivel sok esetben az előadó a sávszélesség megkímélése okán arra kéri a hallgatóságot, hogy előadás közben vegyék le a hangot – sokan pedig hasonló indíttatásból, meg persze a privát szféra védelmében a kamerát is kikapcsolják – előfordulhat, hogy teljesen más ül a gép előtt, mint aki beregisztrált az előadásra. Ez önmagában nem bűn, csak furcsa. Tudomásom szerint az ingyenes online téringeken való részvételre viszonylag kevés megkötés vonatkozik, így nem értem, mi szükség van erre a “rejtőzködő életmódra”. Pedig erre is láttunk már példát…

Azt már nem is említem, hogy ezen események időpontja rendszerint hetekkel előre tudható. Ha csak nem jön közbe valami halaszthatatlan az életünkben, igyekezzünk pontosan becsekkolni. Már csak azért is, mert előfordulhat, hogy a képzést vezető személy nemes egyszerűséggel nem veszi észre, hogy a késve érkezőt a várószobában felejtette…

És nem, nincs arra lehetőség, hogy egyetlen személy kedvéért más napon vagy más napszakban legyen megtartva az online tréning. Tényleg!

Kérdezz-felelek!

Minél pontosabban tudjuk, hogy mit várunk egy képzéstől, annál több kérdésünk lesz már előzetesen is, de menet közben egészen biztosan. Jegyezzük le a kérdéseinket, amelyeket attól függően, hogy az előadó hogyan szeretné azokat megválaszolni, tegyünk fel! Akár már jóval a kezdés előtt is jelezhetjük, örülnénk, ha erre a témára mindenképpen kitérne a szakember.

Van –  mármint előadóként –, aki jobban szeret azon melegében megoldani egy problémát, ebben az esetben a chatszobában feltett kérdésekre reagál szívesebben. Az üzeneteket azonban –  hasonlóan a késve becsekkolókhoz – lehet, hogy csak utólag veszi észre, így nem biztos, hogy választ kapunk.

Rendszerint az adott előadás végén van lehetőség a minket érdeklő felvetések megválaszolására, így célszerű ilyenkor egy pontos, rövid, lehetőleg közérdekű kérdéssel előállni. Ha nagyon speciális, csak a saját vállalkozásunkat érintő problémánk van, azt szerencsésebb emailben feltenni. 

Előfordul, hogy egy előadás végén baljós, néma csend honol, az pedig sok dolgot jelenthet. 1. Annyira kimerítő volt az előadás, hogy egyszerűen nincs mit kérdezni. 2. Annyira csapnivaló volt, amint láttunk, hogy nincs mit kérdezni. 3. Az előadó személyisége olyan, hogy a hallgatóság nem mer tőle kérdezni… 

Négyszemközt a monitorral

Azt hiszem, minden online tréninget tartó előadó nevében kijelenthetem: szakmánkról órákig/napokig tudnánk beszélni. Ennek ellenére nem könnyű egy monitornak okosságokat mondani! Sokkal fárasztóbb, mint élőben egy workshopot levezetni. Itt ugyanis nincs, vagy erősen korlátozott a visszajelzés. Az előadó nem látja a szemekből azt, hogy a társaság vele együtt halad-e a témában, vagy esetleg már másfél órával ezelőtt elvesztette a fonalat. Elhangzik egy poén, de nem érkezik nevetés, és csodálkozó arcok sincsenek, egy meglepő kijelentés után. 

Éppen ez az oka, hogy az online tréningek sokkal koncentráltabban, rövidebb idő alatt adják át megközelítően ugyanazt a tudást, mint a hagyományosak. De ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy az 1-2-3 órás tréningre a lelkiismeretes előadó ne készülne napokat vagy akár heteket! Sőt.

A megfizethetetlen ingyenes online tréning 

Nagy szükség van tehát a visszajelzésre, a megerősítésre, vagy ha a hallgatóság nem maradéktalanul elégedett: az építő jellegű kritikára. 

Az elmúlt hónapokban porondra lépő “trénerek” –  akár rutinosak, akár botcsinálta előadók –  a legtöbben ingyenesen adták át tudásuk jó részét. Ezek után meglehetősen szarvas illemtani hiba az óra vagy a kurzus végén angolosan lelépni anélkül, hogy legalább annyit mondanánk: köszi.

Akár hasznosnak, akár haszontalannak ítélted meg az online képzést, feltétlenül köszönd meg! –  ez a minimum. Akkor meg pláne, ha úgy érzed, az itt kapottakból a jövőben jól tudsz építkezni, vagy akár csak egyetlen hasznos gondolattal is gazdagodtál! Ne légy rest, segítsd az előadót egy-egy pozitív visszacsatolással! A legegyszerűbben ezt a Facebookon egy page like-kal tudod elintézni az online tréning végén. Ennél picit időigényesebb, de nagyságrendekkel “elegánsabb” megoldás, ha pár mondatos értékelést adsz az előadó tevékenységéről, vagy – amennyiben tényleg úgy érzed, megfizethetetlen az, amit ezen az ingyenes képzésen kaptál – másoknak is ajánlod őt. Hidd el, az “oktató” legalább annyira hálás lesz ezért, mint te a díjmentesen kapott tudásért!