Indexre tett szavak
A többszörösére megnövekedett médiazajban igyekszünk olyan hangokat hallatni, amelyekre felkapja a fejét a reménybeli fogyasztó. Így aztán tartalommarketingünkben görcsösen hangsúlyozzuk munkánk hatékonyságát, termékünk/szolgáltatásunk magas minőségét. És közben észre sem vesszük, hogy éppen ezzel, a marketingben kacsakő laposságúra koptatott szavakkal, kifejezésekkel állunk be a többiek mögé, százegegyediknek a sorba.
“Minőségi szolgáltatást nyújtunk”; “szakképzett munkatársaink hatékonyan végzik el a megbízó által kért munkát”. Első blikkre az égvilágon semmi probléma nincs ezekkel a mondatokkal. Második blikkre azonban igen.
Az ISO hajnalán
Úgy húsz-harminc évvel ezelőtt terjedt el a marketingben az, hogy a minőség hangsúlyozásával nagyobb bizalmat ébreszthetünk a vevőkben. Nagyjából a különféle irányítási rendszerek elterjedésének időszakában valóban jó hívószónak bizonyult a nívó hangsúlyozása. A magukat a “minőségi vállalkozás” neonreklámjával hirdető cégek megkülönböztethetővé, beazonosíthatóvá váltak a gagyit szakmányban gyártókkal szemben.
A kóklerek is alkalmazzák
Csak sajnos, a Pocsék Áruk Fórumán többszörös nívódíjas vállalkozások is rájöttek a trükkre és csakhamar már ők maguk is úgy hirdették portékájukat, mint minőségi árucikket.
Ennek következtében nem meglepő módon, a minőség, mint szó – nem mint fogalom! – napjainkra nagyot vesztett jelentőségéből.
A soknál több az elég
Ha azzal kívánjuk megkülönböztetni magunkat versenytársainktól, hogy cégünk minőség iránti elkötelezettségét hangsúlyozzuk (a minőséget mantrázva), akkor – mivel mindenki más is ezt szajkózza – lényegében semmit sem mondunk a weboldalunkra érkezőnek. (Azzal, hogy egy állítást végtelenítve játszunk le, még nem válik automatikusan igazzá.)
Pusztán ennek ismételgetése nem fog minket kiemelni a tömegből.
Már csak azért sem, mert azt ugye azért mégsem várhatjuk el a konkurensünktől, hogy a kedvünkért majd megszaggatja ruháit és miközben hamut szór a fejére, töredelmesen bevallja: “én bizony a silánynál is silányabb minőséget kínálok a vásárlóimnak!” Na ugye!
Tartalommarketing panelek helyett
Akkor az egyetlen megoldás az, hogy soha többé nem írjuk le ezt az indexre tett szót? (Soha ne mondd azt, hogy soha!) Mit tehetünk akkor, amikor egy landing szövegben, egy blogban, egy bemutatkozó szövegben vagy posztban eléggé el nem ítélhető módon munkánk/termékünk kiváló minőségét szeretnénk érzékeltetni?
Nyilván nem kell és nem is szabad kihagyni a tartalommarketing világában azt, hogy mi mit gondolunk a magas színvonalú munkavégzésről, a nívós termékről.
Ahelyett, hogy csapágyasra járatott paneleket használnánk, magyarázzuk meg, mi mit értünk minőség alatt?
Például:
- munkatársaink az ajánlatkérést követően 6 órán belül felveszik Önnel a kapcsolatot;
- a megrendelt terméket díjmentesen, 24 órán belül szállítjuk házhoz;
- termékeinkre 1 év garanciát vállalunk,
- termékeink a legszigorúbb európai normáknak felelnek meg, de meghibásodás esetén soron kívül cserealkatrészt biztosítunk;
- munkatársaink a helyszínen segítséget nyújtanak, hogyan üzemelje be/takarítsa a megvásárolt készülékét stb.
Amint látható, egyszer sem írtam le magát a szót, a minőséget, mégis minden egyes mondattal ezt a témát jártam körbe. Vagyis minőség alatt mindazt a pluszt, know-how-t bemutattam, ami egy termék/szolgáltatás/vállalkozás esetében pozitív értelemben eltér a szokásostól, ami kiemeli vállalkozásunkat/termékünket a többi száz vagy ezer másik közül. És ez még csak néhány példa arról, hogy hogyan tudom mások számára is emészthetővé tenni, számunkra mit jelent a minőség?
A minőségtől a hatékonyságig
Ugyanezt a kört eljátszhatjuk a tartalommarketing esetében szintén divatszóvá silányult “hatékonysággal” is. Mit jelent a hatékonyság? Hogy egységnyi idő alatt elvégezzük a munkát, leszállítjuk a kért árut. Hogy nincsenek nálunk üresjáratok, a megbízó idejét (pénzét) éppúgy tiszteljük, mint a sajátunkat. Hogy nálunk mindig van B terv, vagyis van a készletünkben helyettesítő termék, ami éppen úgy teszi a dolgát, mint az eredetileg betervezett. De az is jól példázza a hatékonyságunkat, hogy nálunk csak olyan (okleveles?) szakemberek dolgoznak, akik 5-10 éve a szakmában tevékenykednek, így pontosan ismerik a területen előforduló összes problémát.
Megint csak kikerültük az “indexre tett” szót, a hatékonyságot, a vevő számára mégis jól érthetően definiáltuk.
A marketing-kaptafák megritkításának feladatához a legtöbb esetben elég egy jó cégvezető, aki pontosan tisztában van azzal, hogy vásárlói számára mi lesz az a hozzáadott érték, ami majd elég meggyőző erővel hat. Amennyiben nincsenek meg ezek a hívószavak, vagy nem kézenfekvő, hogy melyek lesznek a leghatékonyabbak, (na tessék, hát nem leírtam én is?) úgy egy, a témában otthonosan mozgó tartalommarketinges segíthet összegereblyézni ezeket.