A kevesebb majdnem mindig több! – avagy a konverziógyilkos űrlap

Nagy általánosságban elmondható, hogy az internet népe szeret segíteni és szívesen tölt ki hosszabb-rövidebb – kutatásokhoz készített – kérdőíveket. Ezeken a felületeken készséggel adnak meg olyan személyes információkat is, mint születési év, lakóhely típusa stb. Egy honlapon megjelenő kapcsolatfelvételi űrlap azonban egészen más célt szolgál, mint a fent említett kérdőívek. Éppen ezért más tartalmi és formai elvárások vonatkoznak rá.
Ne csak a kirakatig jussunk
Képzeljük el a helyzetet, amelyben valaki egy termék vagy szolgáltatás után kutatva az interneten belebotlik a vállalkozásunkba. Nekünk sikerül különböző marketingstratégiákkal a weboldalunkra csábítani őt. Vagyis megragadtuk a figyelmét.
A célunk azonban, hogy “ne csak a kirakatot nézze meg, hanem lépjen oda a pulthoz és álljon szóba az eladóval.”
Ezen a ponton jön a képbe ugyanis a sales. Egy boltban ezt az eredményt elérhetjük azzal, ha az eladó kedvesen megszólítja a tétovázó vásárlót. A honlapon azonban ezt a lépést a kapcsolatfelvételi oldalon elhelyezett adatlap testesíti meg.
Pole-pozícióban az űrlap
Mitől jó egy űrlap? A válasz egyszerű: ha minél többen kitöltik. Kicsit árnyalva a képet: első körben érdemes megvizsgálni az adott oldal visszafordulási arányát. Kutatások alapján egy lead generáló weboldal esetén az átlagos visszafordulási arány 30% és 55% között van. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók 30-55%-a lép ki úgy a weboldalunkról, hogy nem kattintott sehova tovább. Ez természetesen függ attól is, hogy az adott vállalkozás milyen szektorban tevékenykedik. Különböző praktikákkal azonban csökkenthető a visszafordulási arány, amivel az adatlap kitöltése is nagyobb esélyt kap. Az űrlap pozícionálása például kulcsfontosságú. Kiszúrja-e a látogató szemét, vagy előtte keresztül kell verekednie magát a felvezető szöveget tartalmazó betűrengetegen.
Ha az űrlap, vagy az űrlaphoz vezető gomb/link nem jelenik meg az oldal hajtás feletti részén (vagyis lejjebb kell görgetnünk ahhoz, hogy láthatóvá váljon), akkor egészen biztosan nem pole pozícióból indulunk.
A hajtás feletti kifejezést a nyomtatott sajtótól örökölte a szakma. Arra utal, hogy a kézzel fogható újságok első oldalának felső részén megjelenik-e az információ, vagy sem. Különösen figyelni kell erre, ha mobilon böngészik az oldalunkat. Ami desktopon épphogycsak 2 sort foglal el a képernyőből, az mobilon akár a teljes képernyőt is kitöltheti.
Kapcsolatfelvételi űrlap kisokos
Az talán mindenki számára egyértelmű, hogy legyen az oldal és az űrlap is olvasható, átlátható. Emellett fontos, hogy mobilon is nyújtson megfelelő felhasználói élményt. Közhely, hogy felgyorsuló világunkban minden információhoz azon nyomban szeretnénk hozzájutni. Ez a “mindent azonnal akarunk” jelenség akár elkeseredésre is okot adhat. Ha azonban az interneten szeretnénk konverziót elérni, akkor célszerű inkább alkalmazkodnunk hozzá. Nem kivétel ez alól a kapcsolatfelvételi űrlap sem, amelyet ajánlott a felhasználók érdekeit is szem előtt tartva elkészíteni. Arra kell törekednünk, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a túl sok és a túl kevés között.
Egészen biztosan nem szükséges elkérni a felhasználó keresztlevelétől elkezdve a nagymamájának a lábméretéig minden részletre kiterjedő információk sorozatát.
Egy túl részletes űrlap vége ugyanis az lesz, hogy nem lesz belőle konverzió. Azaz nem hogy sok adat, végül semmilyen adat nem érkezik be általa. Egy – a sales és a felhasználó szempontjából egyaránt – szükséges és elégséges adatot bekérő űrlap lesz az, ami célba vezet minket.
Summa summárum – hogy mi magunk se essünk a szószaporítás hibájába – egy jól konvertáló űrlap egyszerű, rövid, érthető és célratörő.