Marketing: benne van minden “lóság”
Medgyessy Ferenc szobrász egyszer egy ló szobor megalkotásához az egyik gazda lovát használta modellként. A mester naphosszat futtatta, sétáltatta az állatot, miközben vázlatokat készített róla. A tulajdonos persze rém büszke volt celebbé lett patására, alig győzte kivárni, hogy elkészüljön a mű. Izgatottságát látva Medgyessy neki mutatta meg először a végeredményt, de azonmód meg is bánta ezt. A gazda ugyanis minden részletét kritizálta az alkotásnak, mondván a valóságban a lónak máshogyan áll a farka, másmilyen a fejtartása, a patája. A szobrász tűrte míg tűrhette a dohogást, majd kifakadt: Értse meg, ember! Ez nem ló, hanem szobor!
Realitás kontra marketing
A szobor ugyanis nem egy konkrét lovat kívánt megjeleníteni, hanem összességében a “lóságot”.
A realitás hasonlóképp viszonyul a a marketing stratégiához. Nem, ez nem azt jelenti, hogy a valósággal köszönőviszonyban sem álló, agyonkozmetikázott állításokat kellene letolnunk reménybeli vásárlóink torkán. (Illetve ezt is lehet opció, de a piac kiszavazó showján az ilyen vállalkozásokról hamar döntést hoznak az átvert vásárlók.) Elég a látogató számára a termékkel/szolgáltatással kapcsolatos legfontosabb információkat, hívószavakat vagy az elérendő célt megjelölni.
Tengerpart, belváros, családi kirándulás
Például az autóreklámok rendszerint egy élethelyzetet mutatnak be, amelyekben értelemszerűen az adott kocsimodell a főszereplő.
Végtelen tengerparton száguldással, belvárosi kanyargásokkal, családi kiruccanásokkal szemléltetik, hogy – amennyiben megvásároljuk az adott modellt – ezeket az élményeket akár mi is átélhetjük.
Nem meglepő módon – habár kétségtelenül hitelessé tenné a gyártásról alkotott képet – egyik reklámot sem arra hegyezik ki, hogy olajos ruhás szerelők épp a fékfolyadékot ellenőrzik az autógyárban.
Az igazat mondd, ne csak a valódit!
Sőt, bár minden sofőr pontosan tudja, hogy használat közben ezen a mozzanaton akár életek is múlhatnak, a kreatív ügynökségek mondanivalója mégsem ebben csúcsosodik ki. Helyette, ha ez a fő üzenet, a kocsi biztonságosságát helyezik fókuszba – mondjuk a hátsó ülésen vidáman szundikáló gyerekekkel.
Termékünk népszerűsítésénél tehát ne vesszünk el a részletekben és a túlzott szakmaiságban. Mert, hogy visszakanyarodjak az elején említett Medgyessy példájához: a ló és a szobor, az két külön dolog!