Z generáció, avagy mit keres egy kamasz a neten?

Ha a cím alapján első blikkre azt hiszed, hogy 18 karikás tartalmakat, akkor nem is tévedsz túl nagyot. Ám, jelen cikkünk nem erről szól (főleg, hogy itt és most nem kívánunk hegyibeszédet tartani) , hanem arról, hogy hogyan vásárol ma az interneten a Z generáció és egyáltalán milyen tartalmakkal érdemes őt bombáznod, ha fel akarod kelteni az érdeklődését. Két Z-vel napi szinten együtt élve pedig azt hiszem, igazán autentikusak vagyunk a témában.

Biztosan mindenki tudja, de azért a biztonság kedvéért vegyük át még egyszer, hogy kik is a Z generáció képviselői! A e nemzedékhez tartozó fiatalok az 1990-es évek közepétől 2010-ig terjedő időszakban látták meg a napvilágot. És ez a születési dátum sok mindent el is döntött az életükben. Például azt, hogy számukra az internet (pláne a wifi) olyan természetes, mint a levegő. Ennél fogva – bár kissé pontatlanul – a szakirodalom őket nevezi „digitális bennszülötteknek”. És azzal, hogy a mai kamaszok már a digitális világot tekintik a megismerés, szórakozás, a kapcsolattartás és a vásárlás elsődleges terepének, másként is viszonyulnak hozzá, mint a 30-40 éves Y-ok, pláne a náluknál is idősebb X generáció.

Nyakigláb vásárlóerő

Nem elhanyagolható nagyságú populáció az övék, hiszen csak hazánkban erős közelítéssel majd’ egymillió fiatal sorolható ide. Ami azt jelenti, hogy óriási vásárlóerőt jelentenek. (Na jó, nem első sorban ők, hanem a szüleik. De az a tény, hogy a nyakigláb kamasz választja ki az adott terméket, a felmenők pedig finanszírozzák a vásárlást, egyben azt is jelenti, hogy az árunak nemcsak a tinédzsert, de az eggyel idősebb korosztályt is meg kell győznie.)

Ahhoz viszont, hogy eljussunk hozzájuk termékünkkel, szolgáltatásunkkal, el kell dobni a korábbi értékesítési rutint, mert egyszerűen nem működik náluk! Ismerni kell a Z-k szokásait és azokat a platformokat, amelyeket használnak.

A mostani tizen-huszonévesek egészen másként vannak jelen az online térben, mint a náluknál idősebbek. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a tinédzserek bő háromnegyed része napi 3 órát, 50 százaléka pedig még ennél is többet lóg a neten. Hihetnénk, hogy ez alapján a social media „en bloc” alkalmas arra, hogy termékünk promóciójával kijöjjünk. De ennél nagyobbat már nem is tévedhetnénk!

Platformok és pofonok

Bár szinte mindegyik tizenévesnek van Facebook profilja, közülük csak kevesen használják (régimódinak, hovatovább „cikinek” tartják), ebből következőleg az őket célzó reklámok Mr. Zuckerberg korlátlan birodalmában nem is igazán érnek célt.

Ugyanígy szinte felesleges nekik eDM-et, azaz promóciós levelet küldeni, mert az emailben kötelezően leadandó házi feladatokat leszámítva amelyeket a levelezőrendszereket még napi szinten használó Y vagy X generációs tanáraiknak küldenek nem nézik rendszeresen a postafiókjukat.

A tévé és a rádió reklámok is csak érintőlegesen érik el őket, mivel ők már nem klasszikus nézők/hallgatók, a Z-k a letölthető tartalmakat nézik/hallgatják szívesebben. A csatornák kínálatával szemben ugyanis szeretik a saját pillanatnyi igényükhöz igazítani a műsort.

Insta, YouTube, Messenger, TikTok

Míg a hagyományos műsorszórók, valamint a Facebook és a promóciós levelezés a Z-generációnál nem jelentenek reális opciót, az Instagram, a YouTube és a Messenger, valamint a feltörekvő TikTok (keretes írásunkban bővebben olvashatsz róla) viszont nagyon is az. Aki egy kicsit is ismeri ezeket a csatornákat, az már kitalálhatta: ezen felületek nem alkalmasak (és nem is arra találták ki őket) arra, hogy barokkosan terjedelmes landingekkel, fájdalmasan hosszú tájékoztatókkal próbáljuk vásárlásra ösztönözni a fiatalokat.

Már csak azért sem, mert a mai tizenévesek (a legidősebb is épp csak 25 éves!) az értelmezést megkövetelő olvasással szemben a gyorsan befogadható videókat, animációs filmeket részesítik előnyben.

És még egy jó tanács: ha erre a korosztályra „lősz”, az asztali gépes nézetettel szemben, a weboldalad mindenképpen legyen mobilra (esetleg tabletre) optimalizálva. A skinny farmer nemzedéke ugyanis vásárlásait már zömében telefonon intézi.

Minden, ami mozog

Épületes közhely, de a mostani tizen-huszonévesek gyorsan akarnak átlátni mindent. A nekik szánt sportcipőt, elektronikai kütyüt, hétvégi programot éppen ezért célszerű egy rövid filmmel vagy legalábbis cinemagraph-fal (mozgó fotóval) bemutatni, mint hosszan leírt érvekkel.

Ha már mindenképp landinget kell készíteni az adott termékhez, tegyük azt úgy, hogy a termék paramétereit, felhasználhatóságát pontokba szedjük. A termékelőnyöket, működést pedig rövid videókkal mutassuk be számukra.

Apropó, benefits. Aki kamaszt nevel, bizonyára meg tudja erősíteni, hogy ez a generáció, még a szokottnál is fejlettebb kritikai érzékkel van megáldva. Kevéssé hat rájuk, ha egy ismert, Y vagy X generációs híresség, szaktekintély dicséri a kiszemelt terméket, mintha saját korosztályuk egyik képviselője tenné ugyanezt. Ezért aztán a tapasztalat azt mutatja, hogy az influenszerek ennél a korcsoportnál érhetik el a legerősebb hatást.

Összehasonlítom, tehát vagyok!

Bár lazának és bohémnek látszanak, pénzügyi kérdésekben a náluk idősebbeknél is megfontoltabbak. Nem kifejezetten impulzus vásárlók, fontos, hogy jó előre minél jobban megismerhessék a termék előnyeit és esetleges gyenge pontjait. Ők az „áruösszehasonlítás” bajnokai. Azaz, minden fontos paramétert figyelembe vesznek, mielőtt meghozzák a döntést. Náluk azon termékek rúghatnak labdába, amelyekről valamennyi fontos információ szerepel a honlapon. Ha csak annyi a marketing ötletünk, hogy majd a „vedd meg, mert ez marha jó!” szlogennel hypoljuk agyon a termékünket, az ide nem lesz elég.

Árérzékeny és türelmetlen tizenévesek

Egy korábbi felmérés szerint a tizenévesek közel fele legalább havonta egyszer vásárol online, de ez a szám az idő előrehaladtával exponenciálisan növekszik. Legtöbben szüleik kontójára költekeznek, de van egy masszív réteg, amely megtapasztalva a 2008-as gazdasági válság hatásait, munkavállalással teremti elő a számára szükséges pénzt. És épp ezzel a tapasztalattal, illetve a saját jogon szerzett forintokkal magyarázható, hogy a szóban forgó célcsoport igyekszik mindent a lehető legjobb áron megvásárolni.

Árérzékenyek, vagyis a leárazások, az ingyenes kipróbálási lehetőségek, a „csomagban olcsóbb” eladásösztönzők náluk nagy valószínűséggel betalálnak. Persze, csak akkor, ha olyan felületeken kínáljuk neki portékánkat, amely gyorsan betöltődik.

A Z generáció ugyanis nem a türelméről híres. A digitális élet előretörése okolható azért, hogy a mostani tizen-huszonévesek a pillanat fogságában élnek. Az a webshop, ami hosszú percekig „loadingol”, vagy amelyiken nem lehet másodperceken belül kiválasztani és kosárba tenni a kívánt árut, nem sok jóra számíthat tőlük.

Z generáció: Globális generáció, globális piac

Sokszor ezt a nemzedéket globális generációnak is szokták nevezni, mivel – most figyelmen kívül hagyva a szélsőséges anyagi különbségeket – kontinesektől függetlenül ugyanazon a telefonon, ugyanazt a zenét hallgatják. Ez pedig azt is jelenti, hogy egy a Z-k ízléséhez igazított ötlettel a nemzetközi piacon is könnyedén érhetünk el eredményeket. Különösen akkor, ha nem kifejezetten tárgyakat, hanem élményeket kínálunk számukra. A materiális dolgokkal szemben ugyanis ez a korosztály jobban rezonál az érzelmi hatásokat kiváltó programokra. Szóval, mindennel, ami az utazással, szórakozással, sporttal, kikapcsolódással, kultúrával kapcsolatba hozható, jó eséllyel felkelthetjük a figyelmüket. Feltéve, hogy a megfelelő csatornákon, a megfelelő formában hirdetünk nekik.

TikTok reklám titkok

A Z generáció körében jelenlegi legnépszerűbb alkalmazás, a TikTok 2016-ban jelent meg, világsikerét azonban a tavalyi évben érte el. A felületen nagyjából 15 másodperces videókat oszthatunk meg a többi felhasználóval, melyeket izgalmasabbá tehetünk filterekkel, zenével és egyéb design elemekkel.

A regisztrált tagok 66%-a 30 év alatti, így tartalmainkat minden esetben a fiatalok igényeihez és a legújabb trendekhez érdemes igazítani. A TikTok különlegessége, hogy az ott megjelent kontenteket nagyon gyakran osztják meg más közösségi média felületeken, így hálózza be a jelenség szépen lassan az egész internetet. Hirdetni 2019 július közepe óta lehet, és az egész még nagyon kezdetleges, kevés nagyobb vállalat próbálkozott eddig vele, illetve a felhasználók is igen erős ellenállásukat fejezik ki. 

48 órás elbírálás során hagyják jóvá hirdetési profilunkat, illetve egy-egy hirdetés megjelenési költsége is meglehetősen magas. Jelenleg kampányonként 500$, hirdetéscsoportonként pedig 50$ napi, vagy teljes limitet kell beállítanunk, hogy reklámjaink elinduljanak. 

A feed felületen promócióként elhelyezhetünk képet vagy videót, vízszintes, függőleges vagy négyzetes kialakításban is. Hirdetni a legjobban az Ázsiai földrészről éri meg, ott minden funkció elérhető, és a felhasználók legnagyobb része is onnan származik. A rendszer lehetőséget kínál Magyarországról is létrehozni hirdetői profilt, de a többi social media felülethez képest nagyon drága, hogy közel olyan hatékonysággal jussunk el az emberekhez, mint az Instagram vagy a Facebook esetében. Most még inkább a legnagyobb márkáknak ajánlott a TikTok-os marketingstratégia kialakítása, de érdemes nyomon követni a változásokat és lehetőségeket, mivel idővel majdnem biztos, hogy több cég számára is elérhető hirdetési felület lesz.